موسیقی در ایل بختیاری:
ایل بختیاری آریایینژاد و از عشایر کوچر و کهن ایرانیاند که از قرنهای ششم و هفتم قبل از میلاد در دامنههای کوههای زاگرس و اطراف رودخانه کارون میزیستهاند و قلمرو امروزی آنان استان چهارمحال و بختیاری و مناطقی از استانهای اصفهان، کهگیلویه و خوزستان و جنوب لرستان است. زبان بختیاری ریشه در زبان پهلوی دارد و بختیاری شاخهای از لران(لر بزرگ) شامل دو گروه هفتلنگ (بهداروند، در...وکی، سهدهستانی، بابادی ...) و چهارلنگ (موگویی، محمد صالحی و ممزایی، کندلرو، زلکی، میوند ... ) اند که معیشت آنان از راه دامپروری و شکارگری تامین میشود و ساختار سنتی ایلی آنان بر اساس قسمت طایفه، تیره، تش، اولاد (کریو) بهون (خانوار) است و اطلاق لنگ به معنی واحد مالیتی ( لنگ = پای مادیان) و تقسیم آنان به دو گروه به احتمال از عهد صفویه بوده باشد. بختیاریها مردمانی شیفته اسب و شکار و کوهند و دلاوری و شجاعت از خصایص بارز آنانست. مبارزه با افغانها در 1134 هجری قمری و مخالفت با سران قاجار و شرکت در نهضت مشروطه و مقابله با استعمار بیگانگان و مخالفت با حکومت پهلوی نشانگر موثر بودن بختیاریها در حیات سیاسی و تاریخ ایران است. ( عشایر مرکزی ایران، جواد صفینژاد، 109؛ مقدمهای بر شناخت ایلها، ایرج افشار سیستانی ، 321؛ تاریخ بختیاری، سردار اسعد بختیاری، 5 ؛ فرهنگ بختیاری، عبدالعلی خسروی، 62 ؛ فنون کوچنشینان بختیاری، ژانپیر دیگار، 235-237 )
بختیاریها در سادگی و مهربانی و دوستداری میهمان و هنردوستی زبانزدند. فرهنگ و هنر بختیاری یکی از غنیترین ذخایر فرهنگی و هنری ایران و تمدن بشری بهشمار میآید و دستاورد زنان زحمتکشی است که علاوه بر هیزمآوری، مشکزنی، شیردوشی، نانپزی، تربیت فرزندان و شرکت در امور زراعی، بزرگترین حامیان و اشاعهدهندگان فرهنگ و هنر بختیاری به شمار میآیند. هنروری و ذوق سرشار از تودرتوی طرحها و نقش متنوع و ترکیببندی بینظیر رنگها در بافت بداهه قالی، گلیم و جاجیم و نیز از دل قصهها و اشعار و شور آفرینی رقصها و لطافت نغمهها و ترانهها سر بر میآورد.
موسیقی بختیاری متنوع و آوازخوانی در آن شاخص است. (متر آزاد مشخص) مضامین آوازها از توصیف طبیعت و رنج و مرارت زندگی کوجنشینی و اندوه هجران و فراق یار و دیار تا ستایش عشق و زیبایی را در بر میگیرد. رواج منظومههای تغزلی ادبفارسی ( لیلی و مجنون و خسرو و شیرین) و منظومههای بومی ایل و تقدس و ستایش پهلوانان حماسی با وجود 100 شاهنامهخوان حرفهای در مناطق مختلف بختیاری و ستایش قهرمانان و دلاوران و سرداران ایل در آوازهای مختص رویدادهای تاریخی معاصر (نظیر علیداد، ابوالقاسم خان) نشانگر علاقه بختیاریها به حفظ میراثهای ادبی و موسیقیایی و فرهنگ و تاریخ خود است.
بخشی از موسیقی با متر مشخص شامل ترانههای عروسی است که همراه دستزدن ( شپ = shep = تنگه = Tenge ) توسط زنان و گاهی با دایره (بیشتر در شهرها و روستاها) اجرا میشود. موسیقیسازی مختص مراسم شادی و سرور بیشتر برای اجرای آهنگهای رقصی و نیز مراسم سوگواری ( پرسه = پرس) با کرنا، سرنا و دهل اجرا میشود. کمانچهنوازی در هفتاد هشتاد سال اخیر به تاثیر از عاشیقهای قشقایی و مطربهای دورهگرد و نیز رسانهها در شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و سایر شهرها ( بن ، بروجن ... ) رایج شده که با آنها آهنگهای چهار محالی ، ترکی و بختیاری و موسیقی دستگاهی ایران ( رنگها و چهار مضراب و برخی دستگاها و آوازها نظیر شور ، دشتی ، همایون، کردبیات، چهارگاه، سهگاه، و ماهور را که به موسیقی بختیاری نزدیکترند) اجرا میکنند. تار و تنبک را مطربها رواج دادهاند. نیهفتبند یا چوپانی خاص عشایر کوچرو و نگهدار گله است و رپورتوار آن در حال حاضر رو به اضمحلال میباشد.
تحقیق در موسیقی بختیاری با وسعت و تنوع موسیقی یک سرزمین گسترده یکی از دشوارترین تحقیقات موسیقیایی حوزهی موسیقیشناسی قومی ایران به شمار میرود و با توجه به نتایج تحقیقات این مجموعه میتوان جغرافیایی موسیقیایی بختیاری را در چهار حوزه بررسی و طبقهبندی کرد:
الف) حوزهی مرکزی : موسیقی عشایر کوچ روی دامنههای زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری یعنی منطقه جنگلی بازفت ، کوهرنگ، چلگرد، شیخعلی خان و روستاهای حاشیه زاگرس دهچشمه، کران، گوشه باباحیدر، اردل که به سبب موقعیت دشوار جغرافیایی اصیلتر باقی مانده اند.
ب) حوزه ی غربی: موسیقی بختیاریهای شمال خوزستان و یک جانشینان مسجد سلیمان، لالی، رامهرمز ایذه، دزفول، اندیمشک، شوشتر، اهواز و اطراف آن را شامل میشود که منطقه قشلاقی کوچروان حوزه مرکزاند.
ج) حوزة جنوبی: منطقه لردگان، خانمیرزا، جوانمردی تا شمال کهگیلویه که موسیقی آن با موسیقی حوزة مرکزی و غربی تفاوت دارد.
د) حوزه ی شمالی: مختص جنوب لرستان، ازنا، الیگودرز، دهبهار، چشمه پر، بر بورود و شمال استان چهارمحال و بختیاری و روستاهای پشتکوه نظیر، خویه، صالح کوتاه، عینا، کلوشه، دورک و اطراف آن است که به سبب حضور اکثریت طوایف چهارلنگ با گویش زانی و لحن متفاوت موسیقیایی با حوزههای سهگانه مذکور و با صرفنظر از تاثیرپذیری از موسیقی لرستان (لرهای کوچک)مجموعه مجزایی از موسیقی بختیاری را شامل میشوند
No comments:
Post a Comment