بانو قمر بانو شمس و بانو الهه
بیو گرافی ی خوانندگان ایران
بیوگرافی حمیرا
نام اصلی وی پروانه امیرافشاری میباشد
. وی متولد اسفند ماه سال ۱۳۲۸ در شهر تهران میباشند. وی از خانواده بانفوذ و
سرشناس امیرافشاری که اصالتی آذری دارند میباشد. پدر حمیرا صاحب ۱۵۰ شهر و روستا
در منطقه شرق ایران وتوابع طالقان بودند. از همان کودکی حمیرا خانه آنها به افتخار
افراد بانفوذ حکومتی شاهد مراسم بزرگ با حضور هنرمندان نامی آن زمان مثل قمرالملوک
وزیری، روح انگیز، بنان، ملوک ضرابی و ... بود که همین انگیزه اولیه دختر خانواده
برای روآوری به آواز شد. حمیرا به دور از چشم پدر و با تشویق همسر روشن فکر و تازه
از آلمان بازگشته خود با نام نویسی در تست صدا در شورای رادیو آن زمان حیرت و
تحسین اعضا شورا را سبب شد و پس از آن تحت تعلیم استاد علی تجویدی و بانو ملوک
ضرابی قرار گرفت. وی دو سال بعد در سن ۱۸ سالگی به یک خواننده تمام عیار تبدیل شد.
در همان سن آوازی را در دستگاه سه
گاه با آهنگسازی علی تجویدی و شعری از رهی معیری به نام صبرم عطا کن را اجرا کردند
که در کتاب ترانههای ماندگار این اثر به ثبت رسیده است.
وی به علت مخالفت پدر با نام
مستعار حمیرا فعالیت خود را آغاز کرد اما پدر وی صدای دختر خود را میشناسد و
طلاق دختر خود را از همسرش میگیرد و به مدت یک سال دختر خود در خانه زندانی میکند
بعد یک سال یک سفر اروپا برای جناب امیرافشاری پیش میآید. حمیرا که از حمایت
مادر خود برخوردار بود دومین اثر خود به نام پشیمانم با آهنگسازی استاد تجویدی و
ترانهای از بیژن ترقی در دستگاه همایون اجرا میکند که به علت مدلاسیون اصیل و
فراموش شده آن دستگاه باعث تحول عظیمی در موسیقی سنتی ایرانی میشود. پدر وی با
آگاهی از اثر جدید دختر خود وی را از خانه طرد و از ارث محروم میکند. بعد از آن
وی مدتی را در خانه پسر عمویش که همسر وی هما میر افشار ترانه سرای معروف بود به
سر برد تا آنکه با استاد پرویز یاحقی ازدواج میکند.
صدای ایشان قابلیت سوبرآنو از
ابتدا تا اوج را دارد که از کمیابترین نوع صداها میباشد. ایشان مدت شش یا هفت
سال همسر آهنگساز به نام ایرانی پرویز یاحقی بودند که در این دوره زناشویی آثار
ماندگاری با شعرهایی از بیژن ترقی و آهنگ های از یاحقی همچون مرانفریبی هدیه عشق
بهار نو رسیده، مرا تنها نگداری، پنجرهای به باغ گل و ... اجرا کرده است. وی بعد
از انقلاب چند ماه در زندان به سر برد و با پرداخت مالیاتی معادل سی هزار دلار
آزاد و تا اواسط سال شصت خورشیدی در ایران ماند وبعد از گذراندن مزاحمت های فراوان
با همسر و دختر دو ساله اش به نام هنگامه از مرز پاکستان از ایران خارج شد و از
آنجا به اسپانیا و بعد از آن به کاستاریکا در آمریکای مرکزی رفت وی در کاستاریکا
دچار افسردگی شدید شد، به صورتی که مدت یک سال تحت درمان روان پزشک بود.
شوهر وی در این میان همسر و دختر
خود را ترک و به امریکا مهاجرت کرد. حمیرا با کمک همسر پسر عمویش هما میر افشار به
ایالت کالیفرنیا مهاجرت و کار هنری خود را از سر گرفت و در سال هفتاد و هشت
خورشیدی به تومور مغزی دچار شد که به صورت معجزه آسایی از اتاق عمل نجات یافت. وی
هم اینک در لس انجلس امریکا زندگی میکنید
دلکش
در
بازیگری استعدادی نداشت و خود نیز از این مسئله آگاه بود. او در آغاز برای حضور در
جلوی دوربین سینما مردد بود ، اما دکتر کوشان تردید های او را برطرف ساخت و دلکش
شهامت آن را یافت که بازیگر ی سینما را نیز تجربه کند. مردم هم از دلکش ، توقع
بازیگری نداشتند ، در واقع مردم به تماشای فیلم های او می رفتند که کاباره ای
مصوّر ببینند و این خواننده ، تازه ترین آهنگ هایش را در اجرایی تصویری برای شان
بخواند. دلکش تا حدودی قالبی مردانه داشت و گاهی نیز همچون فیلم ظالم بلا ، لباس
مردانه به تن می کرد و با صدای بم آواز می خواند.
بدین ترتیب ، فیلم های دلکش از بازار پاسخ مثبت گرفت و این خواننده تا سال های آخر دهه ی سی در سینما باقی ماند. اما از آن پس ، خواننده ها و زنان بازیگر دیگری به سینمای ایران را یافتند و شهرت افسانه ای دلکش تا حدودی فروکش کرد و دلکش ناگزیر به ترک کردن سینما شد تا این که در سال 1351 و در سرآغاز روزهای کهنسالی ، بار دیگر با بازی در فیلم قمار زندگی ساخته ی عباس کسایی به سینما بازگشت. اما اسطوره ی دلکش دیگر شکسته شده بود و نسل جدید همدلی چندانی با او نداشت . فیلم در بازار شکست خورد و دلکش برای همیشه ازسینمای ایران کناره گرفت... دلکش در طول فعالیت بازیگری خود در سینما ، یازده فیلم بازی کرد.در دهه ی سی ، سر آغاز حاکمیت رقص و آواز در سینمای ایران تا سال 1357 است. این نوع حرکت ، سطح توقع تماشاچی سینما را تا حد تنها رقص و آواز پایین آورد و تهیه کننده گان نیز به این خواسته ی آن ها جامه ی عمل می پوشاندند.این مطلب سبب گردید که که هنر بازیگری سینما بی رنگ شده و زیر سیطره ی رقص و آواز گم شود ، تا جایی که ما تا سالیان سال اثری از بازی تفکر برانگیز در سینمای ایران مشاهده نمی کنیم
بدین ترتیب ، فیلم های دلکش از بازار پاسخ مثبت گرفت و این خواننده تا سال های آخر دهه ی سی در سینما باقی ماند. اما از آن پس ، خواننده ها و زنان بازیگر دیگری به سینمای ایران را یافتند و شهرت افسانه ای دلکش تا حدودی فروکش کرد و دلکش ناگزیر به ترک کردن سینما شد تا این که در سال 1351 و در سرآغاز روزهای کهنسالی ، بار دیگر با بازی در فیلم قمار زندگی ساخته ی عباس کسایی به سینما بازگشت. اما اسطوره ی دلکش دیگر شکسته شده بود و نسل جدید همدلی چندانی با او نداشت . فیلم در بازار شکست خورد و دلکش برای همیشه ازسینمای ایران کناره گرفت... دلکش در طول فعالیت بازیگری خود در سینما ، یازده فیلم بازی کرد.در دهه ی سی ، سر آغاز حاکمیت رقص و آواز در سینمای ایران تا سال 1357 است. این نوع حرکت ، سطح توقع تماشاچی سینما را تا حد تنها رقص و آواز پایین آورد و تهیه کننده گان نیز به این خواسته ی آن ها جامه ی عمل می پوشاندند.این مطلب سبب گردید که که هنر بازیگری سینما بی رنگ شده و زیر سیطره ی رقص و آواز گم شود ، تا جایی که ما تا سالیان سال اثری از بازی تفکر برانگیز در سینمای ایران مشاهده نمی کنیم
دلکش
فیلم
های سینمای ایران در دهه ی سی ، زن یا به عنوان دختر ، مادر یا همسری معصوم و عفیف
و فداکار و یا در قالب زنی هرزه گرد و فریب کار ظاهر می شد. گاهی نیز در میانه ی
این دو قطب در نوسان بود و از روستا به شهر می آمد و در کافه ها و کاباره ها
خواننده گی پیشه می کرد و پس از گذشت حوادثی ، دوباره به اصل خود باز می گشت و
زنده گی سنتی خود را از سر می گرفت.
از
آغاز حاکمیت خاندان پهلوی ، مناسبات سرمایه داری در ایران نضج گرفت و به تبع آن ،
ساختارهای اداری و اجتماعی و فرهنگی جدیدی در ایران شکل گرفت. بخشی از برنامه های
نوگرایانه ی رضا شاه پهلوی ، به نقش زنان مربوط می شد. در این دوران ، زن پا از
محدوده ی خانواده بیرون گذاشت و امکان آموزش به دست آورد و در سازمان های اداری
جذب کار شد و یکی از مهم ترین اقدامات نیز برنامه ی کشف حجاب بود که البته در آن
زمان برای جامعه ی سنتی ایران قابل تحمل نبود.سازنده گان فیلم های ایرانی در دهه ی
سی ، با نشان دادن زنان آلامد ، که لباس های بدن نما می پوشیدند و می رقصیدند و
آواز می خواندند و اغواگری می کردند ، در واقع جاذبه های تجاری فیلم را شکل می
دادند و با قرار دادن این زنان در قطب منفی حوادث ، با سنت گرایان همدلی نشان می
دادند
به
طور کلی زن در دوران دهه ی سی سینمای ایران فردیت نداشت و فیلم سازان در گزینش
بازیگران زن ، توجه چندانی به مهارت های بازیگری آنان نشان نمی دادند . زن یا عروسک
خانه نشین بود یا عروسک هرزه گرد.
مباشران
سینمای تجاری نیز برای تجسم این تیپ های عروسکی ، بیش تر به دنبال زنانی می رفتند
که در عرصه های دیگر مشهور بودند، به ویژه سرمایه گذاری برای خانم های آوازخوان
بسیار مقرون به صرفه و معمولن موجب توفیق تجاری فیلم بود.رادیو در آن زمان مخاطبان
زیادی داشت و مردمی که صدای آوازخوانان را دوست می داشتند ، اشتیاق زیادی نیز برای
دیدن تصویر آن ها نشان می دادند . به عنوان نمونه ، دلکش که معروف ترین آواز خوان
دهه ی سی بود ، محبوب ترین بازیگر زن این دهه نیز محسوب می شود و اغلب فیلم هایی
که با حضور او ساخته شد با توفیق چشمگیر تجاری رو به رو گردید.
دکتر
«کوشان» که استودیو «پارس فیلم» را بعد از شکست در«میترا فیلم» تاسیس کرد در دو
فیلم زندانی امیر و واریته ی بهاری نیز از بازیگران زن فیلم قبلی اش استفاده کرد ،
ولی این فیلم ها نیز چون فیلم قبلی با شکست مواجه شد. این شکست های پیاپی او را بر
آن داشت که برای فیلم بعدی اش به نام شرمسار ، یک تغییر کلی در کادر فنی ، وسایل و
نیز بازیگران بدهد . بازیگران فیلم های قبلی اش ، دیگر در این فیلم جایی نداشتند و
او برای نخستین بار از دلکش ، زینت مطلق ، مری پیترز و هایده آخوندزاده در این
فیلم بهره گرفت. فیلم برداری فیلم شرمسار ، شش ما به طول انجامید و این فلیم از
ششم دی ماه 1330 در سینماهای متروپل ، هما و رکس نمایش داده شد.
دکتر
کوشان با انتخاب «دلکش» در این فیلم که در آن زمان خواننده ی محبوبی بود ، یک خط
مشی شاخص را برای سالیان سال در فیلم نامه های سینمای ایران به وجود آورد و آن
استفاده از آوازخوانان مشهور و محبوب روز بود برای نجات فروش فیلم که این
آوازخوانان در فیلم ، به هر بهانه ای زیر آواز می زدند . این چنین بود که
فیلمفارسی در سینمای ایران شکل گرفت.دلکش با نام اصلی «عصمت باقر پور» در سال 1304
در «بابل» متولد شد . استعداد او توسط عبدالعلی وزیری کشف شد و فعالیت هنری اش را
از سال 1325 در رشته ی خواننده گی و با ترانه ی ریکا جان آغاز کرد. دلکش همسر سابق
مهندش شاپور یاسمی –کارگردان- بود.ر
پرویز
خطیبی در باره ی دلکش می نویسد : «دلکش در دوران شکوفایی کارش ، با آهنگ های خالدی
در قلب ها جای گرفت. دلکش هرگز اشعار سست و بی مایه نمی خواند و خودش ذوق آهنگ
سازی داشت. ترانه ی بُردی از یادم حاصل همکاری دلکش و من و مصطفا گرگین زاده است.
با آن که در دوران دلکش ، آهنگ های تند ، باب روز نبود ولی او در واقع سنت شکنی
کرد و آهنگ های شادش نیز مانند آهنگ های سنگین مورد توجه قرار گرفت».
مجله
ی عالم هنر در شماره ی نهم به تاریخ بیستم دی ماه 1330 چنین نوشته بود : «دلکش
(عصمت باقرپور) خواننده ی جوان و موفق بیست و شش ساله که پنج سال از آغاز فعالیت
اش در رادیو می گذشت ، در اوج محبوبیت با شرمسار ، سینما را تجربه کرد و نخستین
ستاره در سینمای ایران شد که چهره و حضورش می توانست باعث موفقیت هر فیلمی باشد.
هر چند که حرفه ی خواننده گی ، اساس بهره برداری از او در همه ی فیلم هایش بود».
دلکش بعد از این در فیلم های بسیاری بازی کرد . خواننده ای که آن زمان نام اش سر زبان ها بود و می توانست در کسب و کار سینما ، عنصری پولساز باشد. سینمای ایران همیشه به این نوع محبوبیت ها گرایش داشته و از آن ها سود جسته است. به قول دکتر هوشنگ کاوسی که در آن زمان نوشته بود : صدای دلکش ، ستارالعیوب فیلم های فارسی است.
دلکش با بازی اش در فیلم های مختلف ، محبوبیت بسیار زیادی در بین تماشاگران فیلم های ایرانی پیدا کرد . داستان نخستین فیلم های دلکش از جمله شرمسار ، بسیار نزدیک به اسطوره ای بود که مردم از این هنرمند ساخته بودند . دلکش در این فیلم ، دختری روستایی بود که فریب می خورد و به شهر می آید و خواننده ی کاباره های تهران می شود. در واقع ، خواننده گی در این فیلم ها ، عارضه ی فریب خورده گی معرفی می شد و به طور ضمنی مورد تقبیح قرار می گرفت. اما با این همه ، نوعی تحرک طبقاتی و کسب شهرت و اعتبار نیز به حساب می آمد.
از منظر مردم ، دلکش دختری روستایی و سنتی و تهیدست تصور می شد که توسط آهنگ سازان کشف شده بود و پله های ترقی را طی کرده بود. جامعه ی ایران ، ساختارهای سنتی خود را ترک می کرد و جامعه ی مدرن ، مدعی گسست زنجیرهای نژادی ، جنسی ، قومی و طبقاتی بود.
در چنین شرایطی «دلکش» یکی از چهره های مثالی روزگار نوین بود . او آواز می خواند و به اشکال تراشی سنت گرایان تن نمی داد و امکان آن را می یافت که از پایین ترین لایه های جامعه تا بالاترین موقعیت های اجتماعی صعود کند. اما با این همه دلکش از دیدگاه مردم ، خاکی و مردم دار بود و به موقعیت ممتاز خود مغرور نشده بود . این چنین بود که مردم در باره ی دست و دل بازی های او افسانه سرایی ها می کردند ، افسانه هایی که می توانست چندان منطبق با واقعیت هم نباشد.
دلکش در اغلب قریب به اتفاق فیلم های خود ، خواننده ای بود که گرچه با انگاره های اخلاقی جامعه ی سنتی هم نوایی چندانی نداشت ، اما وجه اخلاقی شخصیت خود را حفظ می کرد و با فداکاری و از خود گذشته گی ، خود را با موازین و باورهای سنت گرایان منطبق می کرد
دلکش بعد از این در فیلم های بسیاری بازی کرد . خواننده ای که آن زمان نام اش سر زبان ها بود و می توانست در کسب و کار سینما ، عنصری پولساز باشد. سینمای ایران همیشه به این نوع محبوبیت ها گرایش داشته و از آن ها سود جسته است. به قول دکتر هوشنگ کاوسی که در آن زمان نوشته بود : صدای دلکش ، ستارالعیوب فیلم های فارسی است.
دلکش با بازی اش در فیلم های مختلف ، محبوبیت بسیار زیادی در بین تماشاگران فیلم های ایرانی پیدا کرد . داستان نخستین فیلم های دلکش از جمله شرمسار ، بسیار نزدیک به اسطوره ای بود که مردم از این هنرمند ساخته بودند . دلکش در این فیلم ، دختری روستایی بود که فریب می خورد و به شهر می آید و خواننده ی کاباره های تهران می شود. در واقع ، خواننده گی در این فیلم ها ، عارضه ی فریب خورده گی معرفی می شد و به طور ضمنی مورد تقبیح قرار می گرفت. اما با این همه ، نوعی تحرک طبقاتی و کسب شهرت و اعتبار نیز به حساب می آمد.
از منظر مردم ، دلکش دختری روستایی و سنتی و تهیدست تصور می شد که توسط آهنگ سازان کشف شده بود و پله های ترقی را طی کرده بود. جامعه ی ایران ، ساختارهای سنتی خود را ترک می کرد و جامعه ی مدرن ، مدعی گسست زنجیرهای نژادی ، جنسی ، قومی و طبقاتی بود.
در چنین شرایطی «دلکش» یکی از چهره های مثالی روزگار نوین بود . او آواز می خواند و به اشکال تراشی سنت گرایان تن نمی داد و امکان آن را می یافت که از پایین ترین لایه های جامعه تا بالاترین موقعیت های اجتماعی صعود کند. اما با این همه دلکش از دیدگاه مردم ، خاکی و مردم دار بود و به موقعیت ممتاز خود مغرور نشده بود . این چنین بود که مردم در باره ی دست و دل بازی های او افسانه سرایی ها می کردند ، افسانه هایی که می توانست چندان منطبق با واقعیت هم نباشد.
دلکش در اغلب قریب به اتفاق فیلم های خود ، خواننده ای بود که گرچه با انگاره های اخلاقی جامعه ی سنتی هم نوایی چندانی نداشت ، اما وجه اخلاقی شخصیت خود را حفظ می کرد و با فداکاری و از خود گذشته گی ، خود را با موازین و باورهای سنت گرایان منطبق می کرد
استاد بنان : قمرالملوک، ام کلثوم ایران است
قمرالملوک
وزیری ۱۲۸۴خورشیدی - ۱۳۳۸خورشیدی
نخستین زن خواننده ایرانی بود.
قمرالملوک در تاکستان قزوین زاده شد. هنگام تولد پدر نداشت و در ۱۸ ماهگی مادرش هم مرد و از این زمان تحت سرپرستی مادربزرگش که روضهخوان زنانه حرم ناصرالدین شاه بود قرار گرفت.
قمرالملوک در تاکستان قزوین زاده شد. هنگام تولد پدر نداشت و در ۱۸ ماهگی مادرش هم مرد و از این زمان تحت سرپرستی مادربزرگش که روضهخوان زنانه حرم ناصرالدین شاه بود قرار گرفت.
او در جایی
گفته است:
من مدیون
تربیت اولیهٔ خودم هستم. چرا که همان پامنبری کردنها به من جرأت خوانندگی داد.
در جوانی پس از آشنائـی با استاد مرتضی نیداود با ردیف موسیقی ملی آشنا شد و راهش را برای کسب تجربیات از استادان دیگر هموار ساخت. کار پیشرفت قمر در مدتی کوتاه به آنجا رسید که کمپانی «هیز ماسترز ویس» به خاطر ضبط صدای او دستگاه صفحه پر کنی به تهران آورد. بعد از آن کمپانی «پولیفون» هم آمد. به گفته ساسان سپنتا ۲۰۰ صفحه از قمر ضبط شده است.
قمر نخستین کنسرت خود را در سال ۱۳۰۳ برگزار کرد. روز بعد نظمیه از او تعهد گرفت که بی حجاب کنسرت ندهد. قمر عواید کنسرت را به امور خیریه اختصاص داد. قمر در سفر خراسان در مشهد کنسرت داد و عواید آن را صرف آرامگاه فردوسی نمود. در همدان در سال ۱۳۱۰ کنسرت داد و ترانههایی از عارف خواند. وقتی نیرالدوله والی خراسان چند گلدان نقره به او هدیه کرد آن را به عارف پیشکش نمود. با این که عارف مورد غضب والی و دستگاه رضاشاه بود. در سال ۱۳۰۸ به نفع شیر و خورشید سرخ کنسرت داد و عواید آن به بچههای یتیم اختصاص داده شد.
گشایش رادیو در سال ۱۳۱۹ صدای قمر را به عموم مردم رساند. عارف قزوینی و ایرجمیرزا و تیمورتاش وزیر دربار، شیفته او شده بودند. با اینهمه قمر از گردآوری زر و سیم پرهیز میکرد و درآمدهای بزرگ و هدایای گران را به فقرا و محتاجان میداد.
قمرالملوک وزیری در شامگاه پنجشنبه پانزدهم مردادماه ۱۳۳۸ در شمیران، بر اثر کسالت قلبی در خانه یکی از نزدیکانش درگذشت.
در جوانی پس از آشنائـی با استاد مرتضی نیداود با ردیف موسیقی ملی آشنا شد و راهش را برای کسب تجربیات از استادان دیگر هموار ساخت. کار پیشرفت قمر در مدتی کوتاه به آنجا رسید که کمپانی «هیز ماسترز ویس» به خاطر ضبط صدای او دستگاه صفحه پر کنی به تهران آورد. بعد از آن کمپانی «پولیفون» هم آمد. به گفته ساسان سپنتا ۲۰۰ صفحه از قمر ضبط شده است.
قمر نخستین کنسرت خود را در سال ۱۳۰۳ برگزار کرد. روز بعد نظمیه از او تعهد گرفت که بی حجاب کنسرت ندهد. قمر عواید کنسرت را به امور خیریه اختصاص داد. قمر در سفر خراسان در مشهد کنسرت داد و عواید آن را صرف آرامگاه فردوسی نمود. در همدان در سال ۱۳۱۰ کنسرت داد و ترانههایی از عارف خواند. وقتی نیرالدوله والی خراسان چند گلدان نقره به او هدیه کرد آن را به عارف پیشکش نمود. با این که عارف مورد غضب والی و دستگاه رضاشاه بود. در سال ۱۳۰۸ به نفع شیر و خورشید سرخ کنسرت داد و عواید آن به بچههای یتیم اختصاص داده شد.
گشایش رادیو در سال ۱۳۱۹ صدای قمر را به عموم مردم رساند. عارف قزوینی و ایرجمیرزا و تیمورتاش وزیر دربار، شیفته او شده بودند. با اینهمه قمر از گردآوری زر و سیم پرهیز میکرد و درآمدهای بزرگ و هدایای گران را به فقرا و محتاجان میداد.
قمرالملوک وزیری در شامگاه پنجشنبه پانزدهم مردادماه ۱۳۳۸ در شمیران، بر اثر کسالت قلبی در خانه یکی از نزدیکانش درگذشت.
بیوگرافی
قمرالملوک وزیری
در تاريخ
خوانندگی ايران فقط دو خواننده ی صاحب سبک هستند که اين هر دو از کسانی بودند که
در زمان خود موسيقی ايران را از کسالت و يکنواختی نجات دادند يکی قمر الملوک
وزيری و ديگری ويگن ياد هر دو جاودانه باد
چندی پيش خانم
فرحناز شريفی ، دانشجوی رشته ی کار گردانی و سينما با دشواری بسيار فيلم مستند و
جالبی از زند گی قمر ساخت .اين فيلم که"صدای ماه" نام دارد، با
صدای قمرآغاز می شود و با آخرين تصو ير وی که ورود او را به يکی از استوديو های
راديو نشان می دهد ، پایان می پذ يرد . گو اينکه درفيلم صدای ماه تصوير متحرکی از
قمر وجود ندارد ، اما حضور وی در سراسر فيلم احساس می شود و بطور کلی می توان گفت
صدای ماه فيلمی است در مورد جاودانگی ... زيرا توانسته است زوايای زندگی اين
هنرمند را به تصوير بکشد و حس جاودانگی را در مخاطب ايجاد نمايد ، اما نکته ی جالب
اين است که اين فيلم در ايران به دليل داشتن خواننده ی تکخوان ِ زن اجازه ی پخش
نيافت و فقط يک بار برای جمعی از هنرمندان، نويسند گان و روزنامه نگاران در موزه ی
هنر های معاصر به نمايش در آمدو همچنان که تحسين همگان را بر می انگيخت، فرياد
اعتراضشان را هم بلند کرد. چنانکه حسين عليزاده گفت :
" هنر
زندگی بخش است ... چه در حيات هنر مند و چه بعد از آن . و قمر نخستين زنی بود که
پس از موسيقی مطربی قاجاری به طور جدی روی هنر آواز کار کرد . اگر زن نيمی از
جامعه است ، چگونه است که حضورش در عرصه های مختلف نمی تواند کامل باشد ؟
اين فيلم در مورد زن هنرمندی است که در زندگی واقعی خود، آزادی را لمس نکرد
، حتا در مرگش هم رها نبود ، به نوعی که ما برای نخستين بار است که تصوير گور قمر
را در فيلمی مستند می بينيم . قمر جزو شخصيت های استثنايی ماست و نمی شود در جامعه
ای زن را بزرگ داشت اما هنر او را ند يده گرفت. هنر قمر فقط در خواندن آواز خلاصه
نمی شود ، او يک فعال اجتماعی بود . او جزو ميراث فرهنگی و معنوی ما به شمار می
رود و ما براحتی نمی توانيم سرمايه های هنر ملی خود را نا د يده بگيريم."
اما متأسفانه
اين سخن ها به جايی نرسيد و فيلم همچنان در محاصره ممنوعيت باقی ماند
. باشد روزی از زندان بيرون آيد تا همه بتوانند جسارت يک خواننده ی زن را درآن سال
های به تماشا و به گوش بنشينند.
قمرالملوک
وزيری در سال 1284 در قزوين زاده شد . امسال (1384 ) صد ساله می شود .
اما اين
نوشتار نه برای آن است که قمر و صد سالگی او نوشته شود ، زيرا که قمر خود نوشته
شده بود پيش از آنکه ما بخواهيمش نوشت ، اين نوشتار فقط می تواند طرحی از سيمای نا
سپاسی و بی مهری نژادی باشد که همواره خود را مهربان ترين می داند . ..
قمرالملوک
وزيری در سال 1284 در قزوين زاده شد. هجده ماهه بود که مادر خويش را بر اثر بيماری
حصبه از دست داد و چون پدر ش نيز پيش از آن درگذشته بود، به مادر بزرگ خود
پناه برد . خود او در اين مورد می گويد :" هجده ماهه بودم که مادرم چشم
از جهان فرو بست ، آغوش و لبخند مادر را هرگز ند يدم . از آن پس به دامان مادربزرگم
ملا خيرالنسا افتخارالذاکرين که روضه خوان زنانه ی حرم ناصرالد ين شاه بود،
پناه بردم . مادربزرگم روضه خوان بود . من بيشتر وقت ها با او به مسجد می
رفتم و به صدايش گوش می کردم . با صدای او بزرگ شدم اين صداها رفته رفته در گلوی
من منعکس می شد و بعضی از روزها که تنها و بی آشنا در خانه می ماندم ، همين صدا را
پيش خود زمزمه می کردم ."
قمر ازهمان
زمان کودکی در مسجد زنانه راه می رفت و با همان صدای کودکانه اما زنگدار خود مرثيه
های اندوه زده را تکرار می کرد و با پاشيدن کاه وگلاب بر سر حاضران صحنه هايی
مؤثر و غم انگيز بوجود می آورد . پس از اينکه کمی بزرگترشد، احساس کرد که
خوانندگی را دوست دارد، پس از مادر بزرگ خواست که او را به استاد موسيقی
بسپارد. مادر بزرگ نخست مخالفت نمود زيرا سپردن دخترکان به مربّی مرد- آن هم
برای آواز- مرسوم آن زمان نبود، اما هنگامی که با پافشاری قمر رو به رو شد، موافقت
نموده و در پی يافتن استادی برآمد و چندی بعد پير مردی به نام معلم آواز به
خانه ی آنها راه يافت. اما چيزی نگذشت که اين استاد نخستين که هويتش بر همه پوشيده
است، چشم از جهان فروبست. قمرو مادر بزرگ در پی يافتن استاد د يگری برآمدند، اما
از بخت نا گوار- در اين گير و دارها مادر بزرگ هم که تنها مشوق و
پشتيبان قمربود، به جهان
د يگرپيوست و
قمر خرد سال را بدون پشتوانه ی عاطفی تنها گذاشت. در اين زمان قمر نيازمند حامی
مقتدری بود که دست سرنوشت استاد بحرينی را سر ِ راه او قرارداد و او پدرانه در راه
تعليم قمر دامن همت به کمر بست . قمر در خانه ی روانشاد بحرينی اقامت گرفت و با او
به تهران آمد ودرمجالس انس او با موسيقیدانان سرشناس آن زمان از جمله استاد نظام
الدين لاچينی آشنا شد و اين همان کسی است که در بسط شهرت قمر نقش مهمی بر عهده
دارد . بد ين ترتيب بعد از چندی توانست با ياری و رهنمود وی برای نخستين بارچند ين
تصنيف با سرآغازهايی از قبيل ؛ ای جنس بشر تا کی .../ در ملک ايران ، اين
مهد شيران ... / تا جوانان ايران به جان و دل نکوشند ... / بهار است و هنگام گشت
... / در بهار اميد... ، بخواند و در کمپانی "پلی فون" ضبط کند .
او در آن زمان
فقط شانزده سال داشت...
در همين ايام
بودکه مهم ترين حادثه ی زندگی وی که آشنايی با استاد نی داوود، استاد مسلم تار
باشد ، در محفلی اتفاق افتاد . استاد نی داوود در اين باره می گويد :
" حدود
سال 1300 شبی در محفلی بوديم که حاضران از دخترکی پانزده ، شانزده ساله خواستند
ترانه ای بخواند . يِکی از حاضران ساز می زد که من از طرز نواختنش هيچ خوشم نيامد
، اما همين که خواننده شروع به خواندن کرد ، به واقعيت عجيبی پی بردم . پی بردم که
صدای اين خانم جوان به اندازه ای نيرومند و رساست که باور کردنی نيست و در عين حال
به قدری گرم است که آن هم باور کردنی نبود . چون صفات "گرم" و
"قوی" به ندرت ممکن است در صدای يک نفر جمع بشود . هر صدای نيرومندی
ممکن نيست خشونتی نداشته باشد و هر صدای گرمی ، ضعفی. اما خدا شاهد است ، نه قوی
بودن صدای قمر آزار دهنده بود ، نه در گرم بودنش ضعفی وجود داشت . منظورم از گرم
بودن ، حالت آن صداست که جذابش میکند و اين حالت در صدای قمر فوق العاده بود . از
صاحبخانه ساز خواستم و با صدای قمر شروع به نواختن کردم . بعد هم به او گفتم صدای
فوق العاده ای داريد ، چيزی که کم داريد ، آموختن گوشه های موسيقی ايرانی است وپس
از پاِيان مجلس آدرس کلاس خود را به او دادم و گفتم شما نياز به آموزش
رديف داريد. او از اين پيشنهاد استقبال کرد وبا عشق به خوانند گی ونيز تلاش
بسيار توانست به سرعت فنون خوانند گی را بياموزد و از آن پس با آن زيبايی شگفت انگيز
و آن صدای ملکوتی الهه ی آواز ايران شد" .
بدين ترتيب
کوشش های پی گيرقمر در فرا گيری فنون آواز باعث شد که او بتواند در سال 1303
يعنی در 19 سالگی، نخستين کنسرت خود را در سالن گراند هتل(در لاله زار) همراه با
ساز استاد مرتضا نی داوود بر گزار کند . خود قمر در مورد اين کنسرت می گويد :
" آن شب
يکی از خاطره انگيز ترين شب های زند گی من است که هرگز فراموش نمی کنم .
وقتی وارد
سالن شد م همه جا را جمعيت گر فته و ناگفته نماند که خيلی ها هم
ناراحت و حتا عصبانی بودند .
ترس مبهمی در وجودم خانه کرده بود .
من با تاج
گل زيبا يی روی صحنه ظاهر شد م . حاضران با کف زد ن و شور و شوق ورود م را به صحنه
گرامی داشتند و اين همه استقبال ناگهان به من اعتماد به نفس بخشيد و جان داد .
بی
اختيار اشک شوق در د يد گانم آمد ، اما نوای ساز مرتضا خان به دادم رسيد و فرصتی
يافتم تا حنجره ام را که بر اثر فشار بغض منقبض شده بود ، آرام کنم .
روی از جمعيت
بر گرفتم و نگاهم را به سمت مرتضی خان دوختم و او پس از مد تی با اشاره
ی سر و چشم به من فهمانيد که بايد آواز را شروع کنم آب دهانم را قورت دادم و
با رعايت آنچه که تعليم ديده بودم ، آواز را آغاز کردم و ديگر از عهده بر نمی آيم
که بگويم مردم در پايان چه کرد ند .
اما بعد ازاجرای کنسرت مرا به کلانتری
احضار نمود ند وتعهد گرفتند که ديگر بی حجاب نخوانم ومشوقانم را که فکر می کردند
بعد از اين اجرا سلامت به خانه ام نمی رسم در نگرانی بسيار گذاشتند .
اما من
بر خلاف تعهدی که سپرده بود م ، باز هم به صحنه رفتم و بی حجاب رفتم و بی حجاب هم
آواز خواندم ".
بد ينگونه می
توان گفت قمر نخستين زنی بود که توانست با گستاخی بسيار مزرهای ممنوع را در ايران
درهم بشکند .
از آن پس قمر
الملوک وزيری به شهرتی همپايه با استعداد شگرف و هماهنگ با صوت جادويی خود رسيد
شهرت او روز افزون گشت.
مردم برای ديدن او سر و دست می شکستند .
برایش کنسرت
ها تدارک ديده می شد و بليت اين کنسرت ها به بهای بسيار بالا ، بين 20 تا 25 تومان
– يعنی برابر با حقوق ماهانه ی يک کارمند عالی رتبه ی آن زمان – به فروش می رسيد و
اين مبلغ در بازار سياه گاه چند برابر می شد.
در همين زمان بود که علی وکيلی
، بنيان گذار سينما سپه تهران ، برای او کنسرتی شش روزه ترتيب داد که اين شش روز
به علت استقبال بی سابقه ی مردم به شش هفته کشيد .
بليت های اين کنسرت به 50 تومان
هم رسيد و حتا در شب های آخر بسياری ازکسانی که بليت نشستن به دست نياورده بودند،
تا پايان برنامه ، کنار سالن سراپا گوش ايستاد ند .
مردم که در تمام مدت خواندن او
نفس نمی کشيدند ، بعداز پايان خواندن آنقدر شگفت زده می گشتند که بی توجه به
فاصله ی خودشان و صحنه – با شور و هيجان – آنچه از پول طلا و اسکناس و انگشتری و
گردن بند و طوق و خلخال به همراه داشتند ، به سوی او پرتاب می کردند.
قمر هم اين
مردم را دوست می داشت و می دانست که متعلق به آنهاست .
او از همان آغاز کار خط خود
را يافته بود .
پس تمامی اين هدايا را می پذيرفت و برای مردم پايين تر به هزينه می
رساند ؛ خانه های کوچک می خريد و به مردم بی خانمان سر پناه می داد ، بدهی مقروضان
را می پرداخت ، برای دخترکان تنگد ست جهيزيه تهيه می کرد ، برای بيمارستان ها تخت
می خريد و بطور کلی می توان گفت که اين سرمايه های متراکم در دست های مهربان او به
گردش در می آمد.
جعفر شهری که
خود در يکی از اين کنسرت ها حضور داشته است ، شرح آن را در کتاب " تهران قد
يم به اينگونه می نويسد:
"
متأسفانه هنگامی که من وارد سالن شدم ، برنامه شروع شده و قمر بروی صحنه بود و
بخشی از آوازش را هم خوانده .
دکور عبارت بود از باغ و خانه ای روستايی و
قمر هم به شکل زنی روستايی با يل ِ آلبالويی رنگ چسبان و زيبا و چارقد ی گلدار و
خوش نقش که آن را با سنجاق زير گلو محکم کرده بود، جلوی صحنه به روی تخته ی
نمدی ، پشت چرخ نخ ريسی نشسته و در حالی که دسته ی چرخ را می چرخانيد و
وانمود می کرد که نخ می ريسد ، صدای زيبای خود را در فضا طنين انداز کرده بود .
طبق معمول آن زمان خواننده در آغاز غزلی می خواند ، سپس تصنيف و در پايان دو باره
آن غزل ِ آغاز را تکرار می نمود .
غزلی که آن شب قمر برای شروع برنامه انتخاب کرده
بود ، شعری از سعدی و با اين مطلع بود
جانا بهشت صحبت ياران همدم است / د يدار
يار نا متناسب جهنم است " . بعد از خواندن غزل قمر نفسی تازه کرد و با
صدايی دل نواز به خواند ن تصنيفی از امير جاهد به نام " امان از اين دل
" پرداخت که اين تصنِف اينگونه آغاز می شد :
امان از اين
دل که داد
فغان از اين
دل که داد
به دست ِ
شيرين
عنان فرهاد
ای داد و صد
فرياد از اين دل من
اين دل شده
سر بار ِ مشکل من
ريزم زبس از
ديده قطره قطره
افتاده روی
دجله منزل من
رحمی که از پا
... افتادم ای دل
کردی تو
آخر... فرهادم ای دل
بعد از تصنيف
قمر دوباره غزل را تکرار کرد و همچنانکه خط آخر به پایان رسيد ، مردم که تا آن
زمان نفس را در سينه حبس کرده بودند ، با خاموش شدن خواننده يکباره به شور ولوله
آمد ند و صدای کف زدن های
بی فاصله و
فرياد های احسنت وآفرين همه جا را فرا گرفت البته مردم به اين هم بسنده نکردند ،
بلکه صله ها و پيشکش هاي بيشماری بود ، که به سوی او پرواز می کرد. " (2)
کم کم آوازه ی
آواز قمر سراسرايران را فرا می گرفت. مردم هنر دوست دورازپايتخت هم تنها آرزوی
بزرگشان ديد ن قمر و شنيدن آواز اوشده بود. قمر هم که برای اين مردم حاضربود
جان فدا کند راهی شهرستان ها شد و به هر شهری که وارد می شد
براستی غوغايی بر پا می کرد :
در يکی از
شهرستانها پس از سه شب اجرای کنسرت ، فرماندار در مقابل مردم جبهه گرفت و دستور
لغو برنامه های شب های بعد را صادر کرد، اما جاذبه ی وجود و حضور قمر آنقدر زياد
بود که مردم فرماندار را از شهر بيرون کردند ...
در زنجان ،
هنگام اجرای برنامه آنقدر گل بروی صحنه ريختند که قمر در ميان آنها ناپد يد
شد ...
در کرمانشاه
مسؤلين حاضرنشدند سالن را در اختيار قمر و گروهش قرار دهند ، او که در اتاقی در
يکی از هتل ها ساکن شده بود بر بالکن مشرف به خيابان ايستاد و از همان جا
برای مردم آواز خواند ...
درهمدان که تبعيد
گاه عارف قزوينی شاعر و تصنيف سرای مردمی بود ( و اصلا ً قمر بيشتر بخاطر او
به آنجا رفت ) يکی از شور انگيز ترين کنسرت های قمر بر گزارگرديد. عارف با چهره ای
تکيده در اين کنسرت حضوريافت. قمر پيش از شروع برنامه از او با احترام کسب
اجازه نمود، عارف باحرکت آرام سر به او پاسخ گفت، آنگاه قمر آغاز
خواند ن کرد ، از هميشه سحر انگيز تر ... وعارف تا پايان خواندن گريست
. برنامه که پايان يافت ، سينه ريزهای طلا و گلدان های نقره بود که به سوی
او سرازيرگرد يد قمر تمام هدايا را با افتخار به عارف پيشکش نمود، اما عارف با عزت
نفسی که در خود داشت نپذيرفت ، و قمر هدايا را از سوی عارف ميان فقرا قسمت کرد
... (3)
در آن روز ها
در آمد کنسرت های قمر سر به فلک می کشيد . بی مناسبت نيست که همين جا گفته شود ،
در مجالس خصوصی بعد ازهرچهچه ای که می زد کمترين صله اش اين بود که دهانش را پُر
ازاشرفی طلا کنند
اما قمر هرگز
در برابر اين اعيان و اشراف سر خم نکرد ، او صله ی هنر خود را می گرفت ولی روحش در
آسمان د يگری در پرواز بود . او به دور از شعار های تو خالی و پر سر و صدا ،
مرد می بود .
رضا وهدانی در
اين زمينه می نويسد ؛ يک شب بعد از اجرای کنسرت در گراند هتل و اوج شهرت قمر بود
که تيمور تاش وزير دربار رضا شاه ، از مهمانی مجللی ياد داشتی برای قمر
فرستاد وازاوخواست که به خانه اش برود . قمر از رفتن خود داری کرد و زير نامه نوشت
: اگر تو تيمور تاش هستی ، من هم قمرم !(4)
جعفر شهری
هم در اين باره اشاره ای دارد که شنيدنی است . او می نويسد : قمر دختر يتيمی
را به فرزندی برگزيده و به سر و سامان رسانده و در تدارک جشن عروسی بود که علی
اکبر داور وزير ماليه ی ( وزير دارايی) آن زمان کلاه خود را پر از سکه ی طلا نمود
و برايش پيام فرستاد که به نشانی اين کلاه درميهمانی خانه اش حضور
يابد. قمر کلاه پراز سکه را وا پس فرستاد و پاسخ داد که برو به فرستاده ات
بگو ، امشب همه ی طلاهای دنيا از آن من است ! امشب عروسی دختر من است و می خواهم
فقط برای دل او آواز بخوانم ، نه برای تو و طلای تو
اما قمر هر چه
از رجال اين چنينی دوری می جست ، به محافل ادبی عشق می ورزيد. شاعران پر
آوازه ی آن دوران از قبيل ؛ ملک الشعرای بهار ، ميرزاده عشقی ، عارف ، ايرج ميرزا
، شهريار او را چون نگينی پر بها در حلقه ی خود می گرفتند وهنر او رادرحد يک هنر
مند آزاده ارج می گذاردند وموجه ترِين وزيباترين شعرهای خود را به او می دادند تا
بخواند و نيز در وصف او شعر های زيبا می سرودند ، در اين ميان
شيفتگی ايرج ميرزای خوش ذوق- که گويا گوشه ی چشمی هم به قمر داشت-از همه
بيشتربود او در چند ين شعر خود از قمر به صراحت نام می بَرَد. در يکی از اين شعرها
درستايش قمر می گو يد که قمر اصلا ً اين جهانی نيست و به اشتباه به اين جهان خاک
پيوند خورده است .او می گويد که خداوند درا صل قمر را برای دل خود آفريد، اما چون
جهان را خلق کرد و پی برد که چيزی کم دارد، بخاطر نقطه ی کمال هستی دل از قمر کَند
و او را به زمين فرستاد :
قمر آن نيست
که عاشق بَرَد از ياد او را
يادش آن گل نه
، که از يا د برد با د ا و را
مَلَکی بود
قمر پيش خداوند عزيز
مرتعی بود
فلک،خرّ م و آزا د او را
چون خدا خلق
جهان کرد به اين طرزو مثال
دقتی کر دو
پسنديده نيافتاد ا و را
ديد چيزی که
به دل چنگ زند در او نيست
لا جَرَ م دل
ز قمرکَند و فرستاد او را
حسن هم داد
خدا بر وی و حسن عجبی
گر چه بس بود
همان حسن خدا داد او را
بلبل از رشک
وی اينگونه گلو پاره کند
ورنه از بهر
چه است اين همه فرياد او را ؟(5)
قمر هم بعد
ازمرگ ايرج ميرزا به سر ِ خاک اورفت و ترانه ی "امان از اين
دل..." ، سروده ی امير جاهد را با آواز مؤثر به ياد او خواند چرا که
اميرجاهداين ترانه را به نام ايرج سروده و در بندی حتا نام او را نيز می آورد :
ای گنج دانش !
ايرج کجايی ؟
در سينه ی
خاک پنهان چرايی؟
تا بوده در
اين دنيای فانی
کی بوده از
خوبان بجز رنج جدايی ...
وهدانی در
مقاله ی خود می نويسد در آن زمان ها بدون استثنا صاحب هر قهوه خانه بخاطر صفحه های
قمر- با هر جان کند نی که بود- يک گرامافون می خريد و آن وقت ولوله ای جلوی قهوه
خانه ی خود به راه می- انداخت .قمر که نا گزيربود برای آنکه شناخته نشود خود را در
چادر وپيچه بپوشد و با درشکه رفت وآمد کند ، هر گاه که اين گروه انبوه و شوريده را
می ديد که دور گرامافون قهوه خانه ها جمع شده و مستانه به صدايش گوش میکنند از ته
دل قربان صدقه شا ن می رفت .
می گويند روزی
قمر سوار بر درشکه می خواسته به جايی برود که درشکه از جلوی قهوه خانه ای که صدای
قمر را پخش می کرده ، رد می شود .درشکه چی آهی می کشد و می گويد : چه می شد
خدا به من هم پولی می داد تا می تواستم قمر را برای عروسی پسرم دعوت کنم . قمر بلا
فاصله می گويد : خدا را چه ديده ای ، شايد قمر در عروسی پسر تو هم آواز بخواند .
درشکه چی از سر ِ حسرت آهی می کشد و می گويد : ای خانم قمر کجا و عروسی پسر من کجا
؟ تا پولدارهايی مثل تيمور تاش ها و حاج ملک التجارها باشند ، کجا دست ما به
دامان قمر می رسد ؟ قمر پس از دلداری درشکه چی بگونه ای که دو دوست با هم به
گفتگو می نشينند ، از کم و کيف عروسی و زمان و مکان خانه ی عروسی با خبر می شود و
می فهمد که عروسی در خانه ای در جنوب شهر و دو روز د يگر است .
دو روز د يگر
، بعد از ظهر همه ی مقدمات يک جشن با شکوه را از فرش و قالی و ميز و صند لی و
شيرينی و ميوه و برنج و روغن و د يگ و ديگبر و ظرف و ظروف آماده می کند و به چند
نفر می دهد که به خانه ی عروسی ببرند . کارگزاران در پيش چشمان حيرت زده ی درشکه
چی و اهل خانواده ، خانه را به نحو زيبايی می آرايند و چراغانی می کنند . طرف های
غروب قمر با يک دسته مطرب رو حوضی وارد خانه ی عروسی می شود ، با ورود او شورو
غوغايی در در همسيايگان در می گيرد، بلوايی به پا می شود ، مردم برای ديدن
او به پشت بام ها هجوم می برند ، درشکه چی که تازه موضوع را در يافته است ، می
خواهد از شادی و شرمندگی خود را روی پاهای قمر بياندازد ، اما قمر نمی گذارد و می
گو يد نگفتم خدا بزرگ است ، اين هم قمری که آرزويش را داشتی و بدان که من هرگز يک
شاخه موی شما ها را با صد تا از آنها که گفتی عوض نمی کنم . آنگاه پس از خواندن
چند دهن آواز جانانه و هديه دادن به عروس و داماد ، به مطرب ها می سپارد تا آنجا
که ممکن است بزنند و بخوانند و عروسی را گرم و نرم کنند و خود مجلس را ترک می کند
.
قمر بد ينگونه
تا سال تأسيس راديو ، 1319 شمسی فعاليت های خود را ادامه داد. پس ازآن
صدای بی نظير او از راديو،همراه با سنتور حبيب سماعی ، تار مرتضا نی داوود ،
و گاه ويلن ابو الحسن صبا به گوش دوستدارانش می رسيد و آنها را محظوظ می کرد وبی
ترديد می توان گفت وی تا سال 1332 در اوج قرار داشت و يکه تاز ميدان
هنربود. در اين سال قمر آواز ارزنده ای همراه با نوازند گی برادران معارفی
در راديو ضبط کرد و اين آخرين کار اوبود (6)، زيرا بعد از آن به علت سکته ، آن
حنجره ی جادويی از کار افتاد . از آن پس قمر خانه نشين و بستری گرديد
و در تنگناهای مالی گرفتارآمد ، دوستانش او را ترک گفتند، در اين روزهای
دلتنگی از مردمی که قمر اينهمه به آنها مهر ورزيد وهنر ارزنده ی خود را نثارشان
کرد، در زندگی او رد پايی نيست و همين سال هاست که همه چيز و همه کس را زير سؤال
می برد .
بعد از چندی
در پی تأمين معاش برآمد و بناگزير در کافه ی شکوفه نو استخدام شد ، با شبی سی
تومان . جعفر شهری در اين مورد گزارشی دارد که بر اساس آن می توان به داوری
نشست . شهری می گويد :
شنيدم که قمر
در شکوفه نو برنامه دارد ، از آنجا که هميشه در ذهنم به او ارادتی عظيم داشتم دعوت
دوستم را بی صبرانه پذ يرفتم و به د يدارش شتافتم . شکوفه نو کافه رستوران معروف و
بزرگ و شلوغی در خيابان سی متری بود و توسط شخصی به نام حجازی اداره می شد .
دانستم که اين کافه قمر را برای شبی نيم ساعت با سی تومان مزد ، اجير کرده است .
می خواستم د يدار بيست و اندی سال پيش را با او تازه کنم . ساعت 11شب بود که قمر
به روی صحنه آمد . بايد گفت که اين موقع بد تر ين زمانی است که می توان به
يک خواننده داد و اين زمان را معمولا ً خوانند گان و هنر مندان درجه ی پايين اداره
می کنند ، نه خواننده ی پيش کسوتی چون قمر ؛ چرا که همه مست و پاتيل اند و هنر
آواز برايشان بی معنی است و فقط خواننده ای با اطوار های نا بهنجار می تواند
مشتريان را سرگرم کند . باری ... قمری که آن شب ديدم با قمر 20 سال پيش از زمين تا
آسمان فرق کرده بود . مو هايش جو گندمی نزديک به سفيد ، قامتش خميده ، تواضعش بی
رمق ، و صدايش بی حوصله بود طبق معمول ِ خود آوازی و تصنيفی خواند و عده ی قليلی
از سالخوردگان برايش کف زدند، او هم سری از روی خستگی و دلتنگی فرود آورد و
سپس صحنه را ترک گفت . بسيار غمگين شدم و با اندوه از دوستم پرسيدم ؛
قمر کجا و اينجا کجا ؟ دوستم از روی تأسف سری تکان داد و گفت : همه از استيصال است
، از استيصال ! آنگاه از شکوفه نو بيرون آمدم چرا که تحمل آن صحنه را
نمی توانستم کرد و در طول راه تمام مدت به ناسزاواری آنچه د يده بودم ، فکر کردم
...
چند روز بعد شنيدم
که به علت اعتراض مشتريان از شکوفه نو هم جوابش کرده اند و قمر دوباره خانه
نشين شده است . بعد از آن همواره جويای حالش بودم و هر بار می شنيدم که وضعش از
روز پيش بد تر است ، تا اينکه روزی در خانه اش به ديدارش رفتم و آنچه ديد م گريه
آور و تلخ بود : در بستر بيماری و غربت و بی کسی افتاده بود و دچار بيهود گی و از
همه بد تر فقر شديد بود. سپاس نامه ی هنری او در يک تخته قالی نخ نما، يک آينه
غبارگرفته وبستر محقری دروسط اتاق که خود در ميان آن دراز کشيده بود، خلاصه می
شد"(7)
قمر به اين
ترتيب تا شش سال با زند گی دست و پنجه نرم کرد و سر انجام ساعت ده و نيم بعد از
ظهر روز پنجشنبه چهاردهم مرداد سال 1338 چشم از جهان فرو بست. روز نامه ی کيهان
درمورد مرگ او نوشت:" بانو قمرالملوک وزيری که يکی از افتخارات موسيقی ايران
بود زند گی را بدرود گفت ."
مجله ی تهران
مصور به نقل قول از دکتر ساسان سپنتا نوشت :" جنازه ی قمر صبح روز جمعه برای
انجام مراسم مذهبی به امام زاده قاسم فرستاده شد . پس از شستشو هنگامی که جسد او
را به يکی از مساجد شهر منتقل کردند ، تا به وسيله ی راديو - برای تشييع از مردم
هنر دوست دعوت به عمل آورند ، هيچيک از متوليان مساجد حاضر نشدند که آن را تنها يک
شب به عنوان ميهمان بپذ يرند، به ناچار پيکر او را چون اشخاص مجهول الهويه
به سرد خانه ی پزشکی قانونی سپردند .
روز بعد - روز
خاکسپاری- با اينکه از طريق راديو برای شرکت در مراسم ازهمگان دعوت شده بود ، از
خيل هنر مندان خبری نبود ، تنها تعداد اندکی از مردم عادی و چند چهره ی آشنا از
جمله مرتضا نی داوود ، حسين تهرانی ، ذ بيحی و بد يع زاده حضور داشتند. هنر مندان
مرثيه می خواند ند و مردم کم و بيش می گريستند و بد ینگو نه قمر به زند گی جاودانه
ی خود پيوست .
اما چه اندوه
از اينکه متوليان ريا کار مساجد اين روح ناب انسانی را نپذيرفتند . جنازه ی قمر را
اگر در خرابات هم می گذاردند ، با مسجد تفاوتی نداشت چرا که روان او سال های سال
بود که به آن ملکوت اعلا پريده بود و آن انديشه ی درخشان ، هزاران سال نوری با اين
ارواح غير انسانی فاصله داشت به قول عماد خراسانی :
پيش ما
سوختگان مسجد و ميخانه يکی است
حرم و د ير
يکی ، سبحه پيمانه يکی است
اين همه جنگ و
جدل حاصل کوته نظری است
گر نظر پاک
کنی کعبه و بتخانه يکی است
قمر الملوک
وزيری در تاريخ موسيقی ايران يک معجزه بود اوصرف نظر از هنر آواز در زمانی که زنان
در ايران اعتباری نداشتند ، سد ها را شکست ؛ آواز خواند ...آن هم در حضور مردان
...، آن هم بدون حجاب ... که هر يک از اينها به تک تک - در آن زمان -
برای زن ايرانی گناهی بس بزرگ به حساب می آمد و در اين راه متجاوز از 200
اثراز خود از او حاصل آمد، افسوس که در زمان زند گی اش نه ارزش هنرش شناخته نشد و
نه ارزش انسا نیتش و اکنون اگر بگوييم يا نگوييم ، د يگر چه ثمری دارد ؛ که به
شهريار :
تا هستم ای
رفيق ندانی که کيستم
روزی سراغ وقت
من آيی که نيستم
بنان به
قمرلقب "ام کلثوم" داد ه بود و می گفت : قمر ملکه ی آواز ايران و
در واقع پل ارتباطی ميان قد مای قبل از خود و آيندگان بعد از خود بود . او موسيقی
دِ لِی دِ لِی گذ شته را با تحرير های بی نظيرش سر و سامانی بخشيد .(8)
روانشاد سعيدی
سيرجانی هم قمر را ام کلثوم ايران می دانست . وی در گفتاری شور انگيز با
حسرت و تأسف عنوان کرد :" نمی دانم چگونه است که وقتی ام کلثوم می ميرد ، مصر
عزا دار می شود . همه ی مردم حتا جمال عبدالناصر در تشييع جنازه ی او شرکت می
کنند، خانه ی او را بعد از مرگش به موزه تبد يل می نمايند ، اما هنگامی که
قمرآزاده و مهربان بعد از آن همه سختی هااز ميان می رود،آب از آب تکان
نمیخورد،هيچکس خبردار نمی شود و در نهايت مسجد يان هم با اين جنازه ی معصوم
اينگونه بی خردانه و ناجوانمردانه رفتار می کنند ." (9)
امير جاهد که
شعر و آهنگ بسياری از تصنيف های قمر را ساخته است در مورد قمر می گويد : قمر زنی
بسيار شجاع و بسيار خوش قريحه بود . قد رت حنجره ی او را در هيچکس ند يده ام ...
قمر از آواز سر شار بود ... در فاصله ی شش ماه ...، من هر هفته ، دو تصنيف برای او
ساختم و قمر در همان شب به درستی آهنگ تصنيف را می فهميد و بدون تفحص ، صبح فردا
آن را اجرا می کرد . يک چنين استواری من در کسی ند يد ه ام."
ساسان سپنتا
می گويد صدای قمر صاف و دارای جذابيت ودرخشند گی بود . او از عهده ی خواندن تصنيف
و آواز به خوبی بر می آمد . وسعت صدای او در اجرای تحرير ها در بم و اوج ، نشانه ی
توان او در خوانند گی بود . طنين صدای قمر خاص خود او و چون از ابتدا با ساز پرده
دار (تار) تمرين کرده بود ، نت های گام را به خوبی ادا می کرد و بر اثر نوعی باز
تاب مطبوع صوت ، در حفره های صوتی فوق حنجره ، آواز او زنگ و درخشند گی خاصی داشت
. بعد از قمراکثر خوانند گان راديوبا ميکروفون و دستگاه های تقويت کننده
کمبود دامنه ی صدای خود را با نزد يک خواندن در ميکروفون جبران می کردند ،
در حالی که صدای پر دامنه ی قمر در هوای آزاد و سکوت شب تا فواصل زياد شنيده می شد
. به هنگام آواز دهان او کمی باز بود و به متانت و با قيافه ای آرام می خواند و
صدای آهنگين و درخشان و خوش طنين او بر شنونده تأثير می نهاد ". ساسان سپنتا
ادامه می دهد : " از قمر متجاوز از دويست اثر بروی صفحه ی گرامافون ضبط گرد
يد که اولين آن ها تصنيف جمهوری از عارف در ماهور بود، سپس صفحه های ؛گريه کن که
دگر ، ای دست حق و چند تای د يگر از عارف . از تصنيف های خوب قمر يکی نگار من در
بيات ترک ، و ماه من در اصفهان است که سازنده ی آن نی داوود بود ازاو چند تصنيف از
ساخته های امير جاهد و عشقی و درويش و نيز چند قطعه ی ضربی هم ضبط شد که يکی از
آنها ضربی معروفی است که با اين شعر شروع می شود : شبی ياد دارم که چشمم نخفت /
شنيدم که پروانه با شمع گفت که بعد ها خاطره ی پروانه آن را باز خوانی نمود."
سپنتا در مورد دشواری های خوانندگی در آن زمان می گويد " لازم به تذ کر است
که علاوه بر مشکلات فنی ضبط صفحه ، در آن زمان مشکلات د يگری نيزدامنگير هنر مندان
و هنر دوستان می شد که هنوز هم کماکان وجود دارد . از جمله مشکلی که بعد از ضبط
تصنيف جمهوری ِ عارف که قمر خوانده بود ، چنانکه خود قمر در اين مورد گفته است
روزی که در همدان کنسرت داشتم به اين فکر افتادم جوانی را که از همدان برايم نامه
می فرستاد و به آوازم اظهار علاقه می کرد، ملاقات کنم . معلوم شد که او به علت
اينکه مارش جمهوری مرا نزدش يافته اند ، به جرم جمهوری خواهی زندانی است
(چون آن موقع دستور داده بود ند که اين صفحه جمع شود و هر کس آن را نگه می داشت
تحت تعقيب قانونی قرار می گرفت ) ، اما من اجرای کنسرت را مشروط به آزادی آن جوان
نمودم و رييس شهربانی خواستِ مرا اجرا کرد ... و شبِ همان روز جوان را که به
فتحعلی قهوه چی معروف بود ، با چشمان اشکبار جزو حاضران د يدم." (10)
بسيار درد
مندانه است که گفته شود قمر حتا تا آخرين روز های زند گی خود با همه بيماری و
ناتوانی با چاد رو به صورت ناشناس به محدوده ی اداره ی راديومی رفته، تا با آن
مکان ازدور تجديد خاطره ای کند و اين نشان می دهد که يک هنر مند تا چه اندازه می
توانسته به هنرش و به آشيانه ی راستينش بياند يشد
روانشاد
نواب صفا در اين زمينه می گويد
"
تابستان سال 1338 بود ... سه شنبه 12 مرداد . هنگام خروج از از راديو ديدم خانم
قمر با چادر سياه که تقريبا ً بعد از چهل و چند سالگی هميشه بر سر داشت ، کنار
نرده ها ايستاده است دو روز بعد ، يعنی
پنجشنبه چهاردهم مرداد ، خبر شد يم که ستاره ی عمر قمر فرو مرد او به هنگام مرگ بيش از پنجاه و چهار سال نداشت
.
قمر الملوک وزيری
همواره در طول زند گی 54 ساله ی خود ، به مردم
اعم از مردم معمولی و طبقه ی هنرمند
بدون چشمداشت کمک بسيار نمود چنانکه بعد از مرگ پروانه خواننده ی قديمی
مادر خاطره
ی پروانه به نوعی سر پرستی خاطره و برادر کوچکش را بر
عهده گرفت و نيز در اواخر زند گی اش در سال 1330 با استو ديو پارت فيلم که در
آستانه ی ورشکستگی بود، همکاری نمود و در فيلمی به نام مادر ، ساخته ی اسماعيل
کوشان ظاهر شد و در صحنه ای آوازی در چهار گاه خواند و همين بازی کوتاه ، به دليل
شهرت قمر باعث شد که پارت فيلم از ورشگستگی نجات يابد .
بازيگران
ديگر اين فيلم دلکش ، جمشيد مهرداد زينت
نوری بودند . قمر برای اين فيلم فقط 2000 تومان دريافت کرد که آن هم هزينه ی تهيه
ی لباسش گرديد.
به ادعای
اسماعيل کوشان تنها نسخه ی اين فيلم که تنها تصوير متحرک قمر را در خود داشت ، در
آتش سوزی از بين رفته است .
قمر زنی بود
با شهامت ، نيکوکار ، متکی به خود ، و محکم
وکسی چه می داند شايد سختی ها و تنهايی های دوران کودکی و ازدواج نامناسب و
جدايی پر شتاب او از زندگی زناشويی در نو جوانی و تلاش پی گير او برای رسيدن به
عشق جاودانه اش آواز در شکل گيری اين شخصيت استوار نقش عمده داشته است و
اکنون اين يادواره را با غزلی از شهريار شاعر معاصر که در ستاِش قمر
سروده به پايان می بريم .اين غزل ضمن اينکه به احساس ايرج ميرزا به قمراشاره
می کند يآدآور بزمی است که قمر ستاره ی
درخشان آن بوده است .
خاطره اش در
خاطرمان همواره زنده باد !
از کوری چشم
فلک امشب قمراینجاست
آری قمر امشب
به خدا تا سحراینجاست
آهسته به گوش
فلک از بنده بگوييد
چشمت ندود اين
همه ، امشب قمر اين جاست
آری قمر آن
قمری خوش خوان طبيعت
آن نغمه سرا
بلبل باغ هنر اين جاست
شمعی که به
سويش من ِ جانسوخته از شوق ،
پروانه صفت
باز کنم بال و پر اين جاست
تنها نه من از
شوق سر از پا نشناسم
يک دسته چو من
عاشق بی پا و سر اين جاست
مهمان عزيزی
که پی ديدن رويش
همسايه همی سر
کشد از بام و در اين جاست
ساز خوش و
آواز خوش و باده ی دلکش
ای بی خبر آخر
چه نشستی ؟ خبر اين جاست !
آسايش امروزه
شده درد ِ سر ِ ما
امشب د گر
آسايش بی درد ِ سر اين جاست
ای عاشق روی
قمر ، ای ايرج ناکام !
بر خيز که باز
آن بت بيداد گر اين جاست
آن زلف که چون
هاله به رخسار قمر بود ،
بازآمده چون
فتنه ی دور قمر اين جاست
ای کاش سحر
نامده ، خورشيد نزايد ،
کامشب قمر اين
جا ، قمر اين جا، قمر اين جاست
بانو قمر و خانم پروین غفاری
6 - متأسفانه
راديو نوارهای آواز او را با ارکستر معارفی پاک کرد و با اين کار بزرگترين لطمه را
به گنجينه ی هنر آواز ايران وارد نمود.
بانو قمر و خانم پروین دولت ابادی
No comments:
Post a Comment